Sorteren op:

Artikelen Boeken Media

De generatiewisseling en een nieuwe generatie leiders

Nederland bevindt zich middenin een generatiewisseling. Dat wil zeggen dat zich nieuwe generaties senioren, leiders, medioren en junioren aan het vormen zijn.

Open artikel [PDF]

Bloeiend samengaan van jonge generaties en ervaren rotten

Een nieuwe generatie heeft een onderschatte specifieke kwaliteit. Omdát het een nieuwe generatie is, geeft zij automatisch vernieuwingsrichtingen aan, ook in organisaties.

Open artikel [PDF]

De aanpak van Generatie Einstein

Aart Bontekoning is organisatiepsycholoog en generatie-expert. Na jaren van onderzoek en praktijkervaring met generaties promoveerde hij in 2007 met zijn proefschrift ‘Generaties in organisaties, een onderzoek naar generatieverschillen en de effecten daarvan op de ontwikkeling van organisaties’. In 2010 verscheen zijn boek ‘Het Generatieraadsel, ontdek de kracht van generaties’.

Open artikel [PDF]

De invloed van Generaties op de Bedrijfsintelligentie

Nederland bevindt zich middenin een generatiewisseling. Dat betekent dat in veel organisaties nieuwe generaties, van senioren tot junioren, bezig zijn de bedrijfsintelligentie te updaten. De dynamiek tussen de generaties bepaalt het tempo. Het gaat niet overal vanzelf goed

Open artikel [PDF]

De Zin van Generaties

Wat is de zin van generaties en waar hebben generaties zin in? En wat betekent dat voor coaching? Dat zijn de vragen die ik aan de orde stel in mijn promotieonderzoek naar genera- tieverschillen in organisaties en de effecten daarvan op de ontwikkeling van een organisatie.

Open artikel [PDF]

Een X’er erbij doet wonderen

Op de werkvloer moeten tegenwoordig vier generaties met elkaar samenwerken. Maar hoe smeed je de X-, Y-, Einstein- en babyboomgeneratie tot een ideale eenheid?

Open artikel [PDF]

Generatiegolven als vernieuwingasimpulsen

In dit artikel wordt verslag gedaan van veldonderzoek naar generatiekenmerken en naar de effecten van generatieverschillen in vier organisaties. Voorafgaand leidde literatuurstudie tot een beeld van een generatietheorie. De kern van deze theorie is dat iedere opvolgende generatie in iedere levensfase is gericht op het evolutionair vernieuwen van de organisatie- cultuur. Dat is de functie van generatieverschillen.

Open artikel [PDF]

Generatieleren, een werkmodel voor duurzaam vernieuwen

De economie in Nederland maakt moeilijke tijden door. Daarvoor worden verschillende oorzaken genoemd: het geringe innoverende vermogen van organisaties en een haperende opbouw van de kenniseconomie, in samenhang met vergrijzende organisaties. Deze problemen worden vaak afzonderlijk aangepakt. Door ze met een generatiebril te bekijken, wordt de samenhang beter zichtbaar en is een geïtegreerde aanpak mogelijk.

Open artikel [PDF]

Generaties in organisaties als belangrijke cultuurvernieuwers

Hoe ga je als organisatie om met de verschillende manieren van werken van de verschillende generaties binnen je onderneming? Met het polderen van de protestgeneratie, met de nieuwe leiders van generatie X en de aanstormende screenagers, die onbedwingbaar veel tegelijk doen.

Open artikel [PDF]

Het innovatievermogen van Jonge Honden

Een nieuwe pragmatische generatie begint zich te roeren in het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid. De invloed en het getal van de `oudere’ protestgeneratie neemt de komende jaren af. Er is in veel organisaties dus sprake van een generatiewisseling. Dit proces kan een vruchtbare impuls geven aan de economische en sociale gezondheid van organisaties.

Open artikel [PDF]